Liste des sopranos

Liste des contraltos

Liste des castrats

Liste des tenors

Liste des basses

RÉFÉRENCES BIBLIOGRAPHIQUES UTILISÉES POUR L'ÉTABLISSEMENT DES FICHES DE CE SITE

Littérature

L'Arioste. Roland furieux – Tomes 1 & 2. Édition bilingue, traduction de M. Orcel. Seuil, Paris, 2000. IT & FR
ISBN 2-02-044720-7

Carpentier, A. Concert baroque. Traduit de l'espagnol par René L. F. Durand. Gallimard, Folio, Paris, 2006. FR
ISBN 2 07 037020 8

Da Ponte, L. Mémoires. Traduit de l'italien par M. C. D. de la Chavanne. Mercure de France, 2007. FR
ISBN  978 2 715 2290 1

De la Lande. Voyage en Italie. Tome 5. 3e édition, Genève, 1790. FR
Accès en ligne sur Google Livres.

Fernandez, D. Porporino – ou les mystères de Naples. Grasset – Les Cahiers rouges, Paris, 2005. FR
ISBN 2 246 01243 0

Kelly, M. Reminiscences of Michael Kelly of the King's theatre, and Theatre royal, Drury lane. T.E. Hook, 1826. EN
Accès en ligne sur Google Livres.

Poniatowski, S. Mémoires secrets et inédits de Stanislas Auguste comte Poniatowski, dernier roi de Pologne. W. Gerhard, 1862. 238 p. FR
Accès en ligne sur Google Livres.

Sand, G. Consuelo (vol. 1 et 2 La Comtesse de Rudolstadt). Gallimard, Folio classique, 2004. FR
ISBN 2 07 030196 6

Monographies

Almanacco dei teatri di Torino: per l'anno 1837. Derossi, 1837. IT
Accès en ligne sur Google Livres.

Il teatro moderno applaudito: ossia raccolta di tragedie, commedie, drammi e farse che godono presentemente dul più alto favore sui pubblici teatri, così italiani, come stranieri; corredata di notizie storico-critiche e del giornale dei teatri di Venezia
. 1796. IT
Accès en ligne sur Google Livres.

Abert, H. W. A. Mozart. Traduit en anglais pas Steward Spencer. Yale University Press, New Haven et Londres, 2007. 1515 p. EN
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Adami, A. Osservazioni per ben regolare il coro de i cantori delle cappella pontificia. Antonio de Rossi, Rome, 1711. 215 p. IT
Accès sur Google Livres.

Agricola, J. ; Tosi, P. F. Introduction to the Art of Singing. Traduit en anglais par Julianne Baird. Cambridge University Press, 1995. 298 p. EN
ISBN 052145428X, 9780521454285
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Ambrosio, L. Drammi, commedie e favole musicali all’ombra del Colosseo – Modi, forme e contesti dell’opera a Roma tra il 1668 e 1689. Thèse de doctorat, université de Padoue, 2017. 363 p. IT

Bianchoni, L. ; Pestilli, G. Opera production and its resources. Traduit en anglais par Lydia G. Cochrane. University of Chicago Press, 1998. 440 p. EN
ISBN 0226045900, 9780226045900
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Blanchard, R. ; de Candé, R. Dieux et divas de l'opéra. Fayard, 2004. FR
ISBN 2 213 61948 4 35 56 2148 01/1

Bletschacher, R. Rappresentazione sacra: geistliches Musikdrama am Wiener Kaiserhof. Musikwissenschaftlicher Verlag, 1985. 272 p. DE
ISBN 3900270104, 9783900270100
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Burney, C. The present state of music in Germany, the Netherlands and United Provinces. Londres, 1775. EN
Accès en ligne sur Google Livres.

Burrows, D. ; Dunhill, R. ; Harris, J. Music and theatre in Handel's world: the family papers of James Harris, 1732-1780. Oxford University Press, 2002. 1212 p. EN
ISBN 0198166540, 9780198166542
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Caffi, F. Storia della musica sacra nella già cappella ducale di San Marco in Venezia dal 1318 al 1797. Venezia, Antonelli, 1854. IT
Accès en ligne sur Googles Livres.

Cappelletto, S. La voce perduta: vita di Farinelli, evirato cantore. Volume 9 de Biblioteca di cultura musicale. EDT srl, 1995. 2234 p. IT
ISBN 8870632237, 9788870632231
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Castil-Blaze, F. H. J. L'Opéra italien de 1548 à 1856 – Théâtres lyriques de Paris. Paris, 1856. FR
Accès en ligne sur Google Livres.

Celletti, R. Histoire du bel canto. Traduit de l'italien par Hélène Pasquier et Roland Mancini. Fayard, Les chemins de la musique, réédition 2006. 280 p. FR
ISBN 221301924X

Cotarelo y Mori, E. Orígenes y establecimiento de la opera en España hasta 1800. Revista de arch., bibl. y museos, Madrid, 1917. 458 p. ES
Accessible en ligne sur Open Library à cette adresse [consultée le 17 décembre 2011]

Dahlgren, F. A. Förteckning öfver svenska skådespel uppförda stockholmska theatrar 1737–1863 och kongl. theatrarnes personal 1773–1863. P. A. Nordstedt och söner, kongl. boktruckare, Stockholm, 1866. SV
Accessible en ligne sur Open Library à cette adresse [consultée en avril 2013]

Dean, W. Haendel's Opera, 1726 – 1741. Boydell Press, 2006. 565 p. EN
ISBN 1843832682, 9781843832683
Accès limité en ligne sur Google Livres.

De Brito, M. C. Opera in Portugal in the Eighteenth Century. Cambridge University Press, 2007. EN
ISBN 0521036437, 9780521036436
Accès limité en ligne sur Google Livres.

De Lucca, V. The Politics of Princely Entertainment: Music and Spectacle in the Lives of Lorenzo Onofrio and Maria Mancini Colonna. Oxford University Press, 2020. 400 p. EN
IBSN 0190631139, 9780190631130
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Di Profio, A. La Révolution des bouffons. L'opéra italien au théâtre de Monsieur 1789 – 1792. Collection Sciences de la musique, CNRS éditions, 2003. FR
ISBN 2-271-06017-6

Ebert, A. L. Attilio Ariosti in Berlin: Ein Beitrag Zur Geschichte Der Musik Am Hofe König Friedrichs. BiblioBazaar, LLC, 2009. 106 p. DE
ISBN 9781110161287
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Feldman, M. Opera and sovereignty: transforming myths in eighteenth-century Italy. University of Chicago Press, 2007. 545 p. EN
ISBN 0226241130, 9780226241135
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Fétis, F.-J. Biographie universelle des musiciens et bibliographie générale de la musique. 2nde édition, Paris, 1868. FR
Accès en ligne sur Google Livres.

Fiorito, L. (dir.). Il secolo d'oro della musica a Napoli. Vol. 1, 2 & 3. Diana edizioni. IT

Floros, C. ; Marx, H. J. ; Petersen, P. Studien zur Barockoper. P. Lang, 1978. 306 p. DE
ISBN 9783921029572
Accès limité en ligne sur Google Livres

Franchi, S. ; Sartori, O. Le impressioni sceniche: dizionario bio-bibliografico degli editori e stampatori romani e laziali di testi drammatici e libretti per musica dal 1579 al 1800. Ed. di Storia e Letteratura, 2002. 864 p. IT
ISBN 9788884980359
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Frandsen, M. E. Crossing Confessional Boundaries: The Patronage of Italian Sacred Music in Seventeenth-Century Dresden. Oxford University Press, 2006. 514 p. EN
ISBN 0195178319, 9780195178319
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Freeman, D. E. The opera theater of Count Franz Anton von Sporck in Prague. Pendragon Press, 1992. 324 p. EN
ISBN 0945193173, 9780945193173
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Fürstenau, M. Zur geschichte der Musik und des Theaters am Hofe zu Dresden, Volumes 1-2. R. Kuntze, 1861. DE
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Genest, J. Some account of the English stage: from the Restoration in 1660 to 1830. H.E. Carrington, 1832. EN
Accès limité en ligne sur Google Livres

Gillio, P.G. ; Bonomo, A. L'attività musicale negli ospedali di Venezia nel Settecento: quadro storico e materiali documentari – Volume 12 de Studi di musica veneta: Quaderni vivaldiani. Istituto italiano Antonio Vivaldi. Leo S. Olsckhi, 2006. 588 p. IT
ISBN 9788822255594
Accès limité sur Googles Livres.

Giron-Panel, C. Musique et musiciennes à Venise. Histoire sociale des Ospedali. Bibliothèque des Écoles françaises d'Athènes et de Rome 363. École française de Rome, 2015. 1082 p. FR
ISBN 978-2-7283-0993-1

Gizzi, S. Due celebri musici del XVIII secolo – Domenico Gizzi e il suo allievo Gizziello. Publication à compte d'auteur (Stefano Gizzi), 2007. 230 p. IT

Glixon, J. E. Inventing the business of opera. Oxford University Press US, 2006. 398 p. EN
ISBN 0195154169, 9780195154160
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Grout, D. J. The Operas of Alessandro Scarlatti. Vol. 9: La Statira. Harvard University Press, 1974. EN
ISBN 0674640357, 9780674640351
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Highfill, P. H. ; Burnim, K. A. ; Langhans, E. A. A Biographical Dictionary of Actor – 1660 – 1800. Différents volumes, SIU Press. EN
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Hiller, J. A. Treatise on Vocal Performance and Ornamentation. Traduit en anglais et commenté par Suzanne J. Beicken. Cambridge University Press, 2001. 199 p. EN
ISBN 0521353548, 9780521353540
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Holmes, W. Opera observed: views of a Florentine impresario in the early eighteenth century. University of Chicago Press, 1993. 256 p. EN
ISBN 0226349705, 9780226349701
Accès limité en ligne sur Googles Livres.

Hunter, M. K. ; Webster, J. Opera buffa in Mozart's Vienna. Cambridge University Press, 1997. 459 p. EN
ISBN 0521572398, 9780521572392
Accès limité en ligne sur Googles Livres.

Kaufold, C. ; Strohmann N. K. ; Timms, C. (dir.). Agostino Steffani – European composer, Hanoverian diplomat and Bishop of the age of Leibniz. V&R Academic. V&R unipress GmbH, Göttingen, 2017. 365 p. DE/EN
ISBN 9783847107095

Kendrick, R. L. Fruits of the Cross – Passiontide Music Theater in Habsburg Vienna. University of California Press, 2018. 220 p. EN

Kleinertz, R. Grundzüge des spanischen Musiktheaters im 18. Jahrhundert: Opera, Comedia und Zarzuela. Volume 1. Reichenberger, 2003. 328 p. DE
ISBN 3935004745, 9783935004749

Kirkendale, U. Antonio Caldara – Life and Venetian Roman Oratorios. Revised and translated by Warren Kirkendale. Florence. Leo S. Otlschki Editore. 552 p. EN
ISBN 978 88 2225714 7

Köchel, L. Die Kaiserliche Hof-Musikkapelle in Wien von 1543-1867. Georg Olms Verlag, 1976. 160 p. DE
ISBN 3487059185, 9783487059181
Accès limité en ligne sur Googles Livres.

Köchel, L. Johann Josef Fux – Hofcompositor und Hofkapellmeister der Kaiser Leopold I., Josef I. und Karl VI. von 1698 bis 1740. Georg Olms Verlag, 1974. 770 p. DE
ISBN 3487044838, 9783487044835
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Kutsch, K. J. ; Riemens, L. Grosses Sängerlexikon. DE
ISBN 3598112505

Ledebur, C. F. Tonkünstler-Lexicon Berlin's von den ältesten Zeiten bis auf die Gegenwart. Ludwig Rauh, Berlin, 1861. 704 p. DE
Accès en ligne sur Google Livres.

Link, D. (dir.). Arias for Stefano Mandini. (Recent Researches in the Music of the Classical Era, 97.) A-R Editions, Inc., Middleton, 2015. EN
ISBN 978-0-89579-825-1

Lindner, E. O. Die erste stehende deutsche Oper. Schlesinger'sche Buch- und Musikhandlung, Berlin 1855. 200 p. DE
Accès en ligne sur Google Livres.

Maul, M. Barockoper in Leipzig (1693-1720) – vol. 1. Rombach Wissenschaft – Reihe Voces, 2009. 1184 p. DE
ISBN 9783793095842
Accès limité sur Google Livres

Mamy, S. Les grands castrats napolitains à Venise au XVIIIe siècle. Mardaga, 1994. 179 p. FR
ISBN 2870095074, 9782870095072
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Mamy, S. Antonio Vivaldi. Fayard, 2011. 866 p. FR
ISBN 9782213665795

Marx, H. J. Händels Oratorien, Oden und Serenaten: ein Kompendium. Vandenhoeck & Ruprecht, 1998. 302 p. DE
ISBN 978-3-52527-815-4
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Marx, J. H. ; Schröder, D. Die Hamburger Gänsemarkt-Oper. Laaber-Verlag, 1995. 566 p. DE
ISBN 978-3-89007-268-5
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Mennicke, C. ; Ahrens, H. L. Hasse und die Brüder Graun als Symphoniker. Georg Olms Verlag, 1977 (réimpression de 1906). 568 p. DE
ISBN 3487063077, 9783487063072
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Michaud, L. G. Biographie universelle, ancienne et moderne ; ou, Histoire, par ordre alphabétique : de la vie publique et privée de tous les hommes qui se sont fait remarquer par leurs écrits, leurs actions, leurs talents, leurs vertus ou leurs crimes. Michaud frère, 1811. FR
Accès en ligne sur Google Livres

Milhous, J. et al. Italian Opera in Late Eighteenth-century London: Vol. I The King's Theatre, Haymarket, 1774-1791. Oxford University Press, 1995. 698 p. EN
ISBN 0198167164, 9780198167167
Accès limité en ligne sur Google Livres

Milhous, J. et al. Italian Opera in Late Eighteenth-century London: Vol. II The Pantheon Opera and its aftermath, 1789-1795. Oxford University Press, 1995. 883 p. EN
ISBN 0198161662, 9780198161660
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Müller-Lindenberg, R. Wilhelmine von Bayreuth: die Hofoper als Bühne des Lebens. Böhlau Verlag Köln Weimar, 2005. 225 p. DE
ISBN 3412116041, 9783412116040
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Müller von Asow, E. H. Angelo und Pietro Mingotti; ein Beitrag zur Geschichte der Oper im 18. Jahrhunder. Richard Bertling, Dresde, 1917. 480 p. DE
Accès sur : http://www23.us.archive.org/stream/angeloundpietrom00muel#page/n5/mode/2up

Over, B. Per la gloria di Dio. Volume 91 de Orpheus-Schriftenreihe zu Grundfragen der Musik. Bonn, 1998, 487 p. DE
Accès limité sur Googles Livres.

Owens, S., Reul, B. M., Stockigt J. B. Music at German Courts, 1715-1760: Changing Artistic Priorities. Boydell Press, 2011. 484 p. EN
ISBN 9781843835981

Padgham Albrecht, C. Music in public life: Viennese reports from the Allgemeine Musikalische Zeitung, 1798 – 1804. Thèse de doctorat en philosophie, North Texas University, 2004. EN

Pohl, C. F. Denkschrift Aus Anlass Des Hundert-Jachrigen Bestehens Der Tonkünstler-Societät. BiblioBazaar, LLC, 2008. 148 p. DE
ISBN 0554790858, 9780554790855
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Pohl, C. F. Joseph Haydn. Leipzig, Breitkopf & Härtel, 1878.
Accès sur http://www.zeno.org/Musik/M/Pohl,+Carl+Ferdinand/Joseph+Haydn

Prössl, R. Geschichte des Hoftheaters zu Dresden – von seinen Anfang bis zum Jahre 1862. BiblioBazaar, LLC, 2008. 692 p. DE
ISBN 0559565917, 9780559565915
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Quadrio, F. S. Della storia e della ragione d'ogni poesia – volume terzo, parte seconda. Agnelli, Milan, 1744. IT
Accès en ligne sur Google Livres.

Rice, J. A. Antonio Salieri and Viennese Opera. University of Chicago Press, 1998. 648 p. EN
ISBN 0226711250, 9780226711256
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Ringer, M. Opera's first master – The musical dramas of Claudio Monteverdi. Hal Leonard Corporation, 2006. 344 p. EN
ISBN 1574671103, 9781574671100
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Romani, L. Teatro alla Scala: cronologia di tutti gli spettacoli : rappresentati in questo teatro dal giorno del solenne suo aprimento sino ad oggi. Coi tipi di Luigi di Giacomo Pirola, 1862. IT
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Rosand, E. Opera in Seventeenth-Century Venice –The Creation of a Genre. University of California Press, Berkeley, 1991. EN
Accès en ligne à l'adresse http://ark.cdlib.org/ark:/13030/ft3199n7sm/

Rosenthal, H. ; Warrack, J. ; Mancini, R. ; Rouveroux, J.-J. Guide de l'opéra. Fayard – Les indispensables de la musique, 1995. FR
ISBN 2 213 59567 4

Rouvière, O. Métastase – Pietro Trapassi, musicien du verbe. Hermann Éditeurs, Paris, 2008. FR
ISBN 978 2 7056 6720 7

Sabor, P. The Cambridge companion to Frances Burney. Cambridge University Press, 2007. 195 p. EN
ISBN 0521850347, 9780521850346
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Sadie, J. Companion to baroque music. Oxford University Press US, 1998. 549 p. EN
ISBN 0198167040, 9780198167044
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Sadie, S. The New Grove Dictionary of Opera. EN

Sadie, S. Wolfang Amadè Mozart. Based on the Royal Musical Association's Mozart Conference of 1991. Clarendon Press, Oxford, 1996. EN
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Sadgorki, D. Andrea Bernasconi und die Oper am Münchner Kurfürstenhof 1753-1772. Herbert Utz Verlag, Munich, 2008. DE
ISBN 978-3-8316-4000-3
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Sartori, C. I libretti italiani a stampa dalle origini al 1800. Catalogo analitico con 16 indici. Cuneo : Bertola & Locatelli, 1990-1994. IT

Schiedermair, L.Bayreuther Festspiele im Zeitalter des Absolutismus: Studien zur Geschichte der deutschen Oper. C.F. Kahnt nachfolger, 1908. 164 p. DE
Accès en ligne sur http://www.archive.org/stream/bayreutherfests00schigoog#page/n1/mode/1up

Smidt-Hensel, R. D. "La musica è del Signor Hasse detto il Sassone". J. A. Hasses 'Opere serie' der Jahre 1730 bis 1745. Quellen, Fassungen, Aufführungen. Première partie : présentation. Vandenhoeck & Ruprecht Unipress, 2009. DE
ISBN 3899714423, 9783899714425
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Schletterer, H. M. Das deutsche Singspiel von seinen ersten Anfängen bis auf die neueste Zeit. Georg Olms Verlag, 1975. 375 p. DE
ISBN 3487055775, 9783487055770
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Schneider, L. Geschichte der Oper und des Königlichen Opernhauses in Berlin. Duncker und Humblot, 1852. 505 p. DE
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Selfridge-Field, E. A New Chronology of Venetian Opera and Related Genres, 1660-1760. Stanford University Press, 2007. 778 p. EN
ISBN 0804744378, 9780804744379
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Silke, L., Perkel B. (dir.). Süddeutsche Hofkapellen im 18. Jahrhundert : eine Bestandsaufnahme. Heidelberg University Publishing, 2018. 602 p. DE
ISBN 978-3-946054-78-8

Stockigt, J. B. Jan Dismas Zelenka: a Bohemian musician at the Court of Dresden. Oxford University Press, 2000. 352 p. EN
ISBN 0198166222, 9780198166221
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Strohm, R. Essays on Handel and Italian Opera. CUP Archive, 1985. 303 p. EN
ISBN 0521264286, 9780521264280
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Talbot, M. The chamber cantatas of Antonio Vivaldi. Boydell Press, 2006. 234 p. EN
ISBN 1843832011, 9781843832010
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Talbot, M. "The" Vivaldi Compendium. Boydell Press, 2011. 258 p. EN
ISBN 9781843836704
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Vandiver Nicassio, S. Tosca's Rome: the play and the opera in historical perspective. University of Chicago Press, 1999. 335 p. EN
ISBN 0226579719, 9780226579719
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Vignal, M. Joseph Haydn. Fayard, 1988. FR
ISBN 2 213 01677 1

Warrack, J. H. German Opera – from the beginnings to Wagner. Cambridge University Press, 2001. 447 p. EN
ISBN 0521235324, 9780521235327
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Weaver, N. W. ; Weaver, R. L. A chronology of music in the Florentine theater, 1590-1750: operas, prologues, finales, intermezzos and plays with incidental music. Information Coordinators, 1978. 421 p. EN
ISBN 9780911772838
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Weaver, N. W. ; Weaver, R. L. A chronology of music in the Florentine theater, 1751-1800: operas, prologues, finales, intermezzos and plays with incidental music. Harmony Park Press, 1993. 996 p. EN
ISBN 9780899900643
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Wollrabe, L. Chronologie sämmtlicher hamburger Bühnen. B. S. Berendsohn, Hambourg, 1847. DE
Accès en ligne sur Google Livres.

Wotquenne, A. Catalogue de la bibliothèque du Conservatoire royal de musique de Buxelles. Annexe 1 : Libretti d'opéras et d'oratorios italiens du XVIIe siècle. Schepens ; Katto, Bruxelles, 1901. FR
Accès en ligne à l'adresse http://www.archive.org/details/cataloguedelabi00wotqgoog

Textes et Articles spécialisés


Allgemeine musikaliche Zeitung
. Périodique. Breitkopf & Härtel (1798 – 1865) ; Rieter-Biedermann (1866 – 1868), Leipzig ; ?
Accès en ligne sur Google Livres

Ein berühmter Weferlinger Opernsänger
. DE
Accès en ligne à l'adresse http://www.flecken-weferlingen.de/ein_weferlinger_opernsaenger.html

Italian opera in central Europe – Musical life in Europe 1600-1900: circulation, institutions, representation. Volume 1: Institutions and ceremonies. Sous la direction de M. Bucciarelli, N. Dubowy et R. Strohm. BWV, 2006. 328 p. EN
ISBN 9783830503811

Andrisani, P. Aurora Sanseverino mecenate: suo contributo allo sviluppo dell’Opera in scuola Napoletana. In Appella, A. , Latronico, A. Fardella 1704 – 2004: Tracce di storia. Atti della giornata di studio. 2006. p. 79 – 98. IT

Arnold, D. Music at the 'Ospedali'. Journal of the Royal Musical Association, Vol. 113, No 2, 1988, p. 156-167. Oxford University Press pour la Royal Musical Association. EN
Accès en ligne à l'adresse http://www.jstor.org/stable/766356 [Consultation en juin 2008]

Bianconi, L. ; Walker, T. Production, consumption and political function of seventeenth-century opera. Early Music History, Vol. 4 (1984), pp. 209 – 296. EN
Accès en ligne à l'adresse http://www.jstor.org/stable/853849 [Consultation en septembre 2010]

Bizzarini, M. Griselda e Atalia: esempla femminili di vizi e virtù del teatro musicale di Apostolo Zeno. Thèse de doctorat sous la direction de Bruno Brizi, université des études de Padoue, 2008. IT
Téléchargeable sur le lien suivant : http://paduaresearch.cab.unipd.it/248/1/Bizzarini_I.pdf

Bizzarini, M. Beyond the Court Theatre – Rethinking the Origins of Early Opera Houses in Italy with Reference to the Musical Stage of Ladislas IV. The Castle Chronicles – Annals No. 8 (74)/2021
ISSN 0239-4898

Boehmer, K. Delirio amoroso. Handel's Roman cantata premiere? Acte de la Giornata internazionale di studi: Händel in Italia du 26 ottobre 2005, Brescia. EN

Bosin, A. et al. L'Olimpiade de Domenico Cimarosa. Programme de salle. Teatro Malibran, Venise, 2001. IT

Buch, D. J. The Choruses of Die Zauberflöte in Context: Choral Music at the Theater auf der Wieden. Choral Journal, juin 2006 pp. 7 – 21. EN

Burden, M. Metastasio on the British Stage – 1728 – 1840 a catalogue. The Royal Musical Association, Vol. 39, 2006. EN

Corneilson, P. Mozart's Ilia and Elettra: New Perspectives on Idomeneo. Actes du symposium Mozarts Idomeneo und die Musik in München zur Zeit Karl Theodors. Organisé par la Gesellschaft für bayerische Musikgeschichte et la Musikhistorischen Komission der Bayerischen Akademie der Wissenschaft. Cahier 119. Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaft, Munich, 2001. EN

Corneilson, P. Introduction au livret d'Ifigenia in Tauride, G. C. De Majo et M. Verazi. A-R Editions, Inc., 1996. pp. 7-17. EN
ISBN 089579375X, 9780895793751
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Curtis, A. David, "azione sacra". Traduit par Michel Roubinet. In David, Francesco Conti. Virgin Classics, 2007. FR

De Lucca, V. The power of the prima donna: Giulia Masotti's repertory of choice. Journal of seventeenth-century music, vol. 17 (2011) No 1. EN

Delaméa, F. Texte de présentation du disque Carestini – The Story of a Castrato. Virgin Classics 2007. FR

Delaméa, F. et al. Présentations des récitals et opéras de la Vivaldi Edition in La Verità in cimento (2002), L'Olimpiade (2002), Orlando finto pazzo (2004), Orlando furioso (2004), Tito Manlio (2005), Griselda (2006). L'Atenaide (2007), La Fida Ninfa (2008), Arie per basso. FR

Della Libera, L. ; Dominguez, J. M. Nuove fonti per la vita musicale romana di fine seicento: il giornale e il diario di Roma del fondo Bolognetti all'archivio segreto vaticano. In La musique à Rome au XVIIe siècle: études et perpectives de recherche. Direction C. Giron-Panel et A.-M. Goulet. École française de Rome, 2012 (Collection de l’École française de Rome, ISSN 0223-5099 ; 466). IT
ISBN 978-2-7283-0959-7

Desler, A. 'Il novello Orfeo' Farinelli: vocal profile, aesthetics, rhetoric. Thèse de doctorat, université de Glasgow 2014. EN
http://theses.gla.ac.uk/5743/

Divers. Göttinger Händel-Beiträge, Vol. 12. Vandenhoeck & Ruprecht. DE & EN
ISBN 3525278233, 9783525278239
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Emerson, I. Migrating Mozart, or Life as a Substitute Aria in the Eighteenth Century. EN
Téléchargeable à l'adresse http://www.biu.ac.il/hu/mu/min-ad/06-2/4_Migrating_Mozart_40-56.pdf

Franchi, S. ; Sartori, O. Drammaturgia romana – annali dei testi drammatici e libretti per musica pubblicati a Roma e nel Lazio dal 1701 al 1750, con introduzione sui teatri romani nel settecento e commento storico-critico sull'attività teatrale e musicale romana dal 1701 al 1730. Ed. di Storia e Letteratura, 1997. 410 p. IT
ISBN 8887114064, 9788887114065
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Freeman, D. E. La guerriera amante: Representations of Amazons and Warrior Queens in Venetian Baroque Opera. The Musical Quarterly, vol. 80, no 3 (1996), pp. 431 – 460. Oxford University Press. EN
http://www.jstor.org/stable/742301 [consulté en juin 2010]

Freitas, R. The Eroticism of Emasculation: Confronting the Baroque Body of the Castrato. The Journal of Musicology, vol. 20, no 2, 2003. pP. 196 – 249. University of California Press. EN
http://www.jstor.org/stable/1555211 [consulté en juin 2010]

Galazzo, A. Giovanna canta per Federico il Grande. Rivista Biellese, avril 2009. pp. 55 – 61. IT

Glixon, B. L. La sirena antica dell'Adriatico: Caterina Porri, a Seventeenth-Century Roman Prima Donna on the Stages of Venice, Bologna, and Pavia. In Musical voices of early modern women: many-headed melodies. LaMay, T.Women and gender in the early modern world, Ashgate, Angleterre. EN
ISBN 0 75463742 5

Glüxam, D. Verzeichnis der Sänger in der wiener Oper- und Oratorienpartituren. Studien zur Musikwissenschaft , 2002, 48. Bd. (2002), pp. 269-319 DE
https://www.jstor.org/stable/41467131

Henzel, C. Die Schattulle Friedrichs II. von Preussen und die Hofmusik – Teil 1. DE
Accès à l'adresse http://www.sim.spk-berlin.de/uploads/03.../SIM-Jb_1999-03.pdf

Johengen, C. Francesco Borosini: first among tenors. EN
Accès à l'adresse http://www.carljohengen.com/Article.htm

Landmann, O. et al. Johann Gottlieb Naumann und die europäische Musikkultur des ausgehenden 18. Jahrhunderts. Rapport des rencontres internationales tenues à l'occasion du Dresdner Musikfestspiele 2001. Georg Olms Verlag, 2006. 495 p. DE/IT.EN
ISBN 3487126613, 9783487126616

Miccichè, P. Aspetti dell'Opera Comica nel '600: Ferdinando de' Medici e la Commedia per Musica nella Villa di Pratolino. Accademia. 36 p. IT

Nowell, F. Bach's Amore Traditore and the function of obbligato. Early Music Coloradao Quaterly, vol. X, no 2, novembre 2001. pp. 5 – 7. EN
Accès en ligne à l'adresse http://www.earlymusiccolorado.org

Page, Janet K. Sirens on the Danube: Giulia Masotti and Women Singers at the Imperial Court. Journal of seventeenth-century music. Vol. 17 (2011) No 1. EN

Piovano, F. Un opéra inconnu de Gluck. Sammelbände der Internationalen Musikgesellschaft, 9. Jahrg. H. 2., Janvier – Mars 1908. Franz Steiner Verlag. FR
Accès en ligne à l'adresse http://www.jstor.org/stable/929288 [Consultation en juin 2008]

Reardon, C. Lauching the career of a secondo uomo in late seventeenth-century Italy. Journal of seventeenth-century music. Vol. 16 (2010) No 1. EN

Rice, J. A. Nasolini's Teseo a Stige (1791) and the return of opera seria to Vienna. Academia.edu 2017. EN

https://www.jstor.org/stable/41467131

Rosselli, J. Singers of Italian Opera. Cambridge University Press, 1995. 292 p. EN
ISBN 0521426979, 9780521426978
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Rossi, F. et al. L'Olimpiade de Baldassare Galuppi. Programme de salle. Teatro Malibran, Venise, 2006. IT

Strohm, R. Corselli's operas for Madrid. In Teatro y música en España (siglo XVIII): actas del Simposio Internacional, Salamanque 1994. Reichenberger, 1996. 324 p. EN
ISBN 3930700727, 9783930700721
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Strohm, R. ; Jacobs, R. Qui est Farinelli ? Textes de présentations du disque Arias for Farinelli. Traduits par Marie-Stella Pâris. Harmonia Mundi, Arles, 2002. FR

Sundström, E. F. A. Uttini och Adolf Fredriks italienska operatrupp. STM 1931. SV. 22 p.

Termini, O. Singers at San Marco in Venice: The Competition between Church and Theatre (c1675 - c1725). Royal Musical Association Research Chronicle, 1981, No. 17 (1981), pp. 65-96 EN
https://www.jstor.org/stable/25099367

Tessing Schneider, M. Seeing the Empress Again On Doubling in "L'incoronazione di Poppea". Cambridge Opera Journal, Vol. 24, No. 3 (nov. 2012), pp. 249-291 EN
https://www.jstor.org/stable/23319591

Vavoulis, V. Antonio Sartorio (c.1630-1680): Documents and Sources of a Career in Seventeenth- Century Venetian. Royal Musical Association Research Chronicle , 2004, No. 37 (2004), pp. 1-70 EN
https://www.jstor.org/stable/25099493

Walter, M. Introduction à La Gara degli dei de Johann David Heinichen. A-R Editions, Inc., 2000. 126 p. EN
ISBN 0895794527, 9780895794529
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Wignall, H. J. Guglielmo d'Ettore, Mozart's first Mitridate. In The Opera Quaterly, vol. 10 no 3, 1994. p. 93 – 112. EN

Williams Brown, J. 'Innsbruck, ich muss dich lassen': Cesti, Orontea and the Gelone problem. Cambridge Opera Journal, 12, 3. p. 172 – 217. Cambridge University Press, 2001. EN

Wistreich, R. Warrior, courtier, singer: Giulio Cesare Brancaccio and the performance of identity in the late Renaissance. Ashgate Publishing, 2007. 332 p. EN
ISBN 0754654141, 9780754654148
Accès limité en ligne sur Google Livres.

Sites Internet

Argolo, C. Mozart – Vida ed Obra. 2007. PT(Brésil)
Accès à l'adresse http://mozart.infonet.com.br/index.htm

Biblioteca Nazionale Centrale Firenze. Catalogo del polo BNCF [dernière mise à jour 2008]. IT
Accès à l'adresse http://opac.bncf.firenze.sbn.it/opac/controller.jsp?action=search_baseedit

Boccia, R. Artisti italiani a Stoccarda ed alla corte di Ludwigsburg nel 17.mo e 18.mo secolo. IT
Accès à l'adresse http://www.oltreconfine.de/oltralpe/Pubblicazioni/artisti%20a%20stoccarda.htm

Brenac, J.-C. Opérabaroque – Le magazine de l'opéra baroque. FR
Accès à l'adresse http://www.operabaroque.com/

Casaglia, G. Almanach amadeusonline. Paragon s.r.l., Milan, 2005. IT
Accès à l'adresse http://www.amadeusonline.net/almanacco.php

Chrissochoidis, I. Handel Reference Database. EN
Accès à l'adresse http://ichriss.ccarh.org/HRD/

Department of Musicology at the University of Rostock et al. eNoteHistory. 2005. EN/DE
Accès en ligne http://www.enotehistory.de/v2/index.html

Gale Inc. – Primary Source Media's Online Guides – Venetian Opera Libretti, 2007. EN
Accès à l'adresse : http://microformguides.gale.com/BrowseGuide.asp?colldocid=2054000&Item=&Page=1

HANDEL.IT – Il primo sito italiano dedicato al grande Handel e alla musica barocca. IT
Accès à l'adress http://www.haendel.it

Hofberg, H. et al. Svenskt biografiskt handlexikon. 1906. SV
Accès à l'adresse http://runeberg.org

Leissa, B. ; Vickers, D. Site sur George Frederick Haendel. EN
Accès à l'adresse http://gfhandel.org/index.htm

Lionnet, J. Les Musiciens à Rome. Centre de musique baroque de Versailles. 2008. FR/IT
Accès à l'adresse http://philidor.cmbv.fr/noms/aut/A

Trombetta, A. et al. italianOPERALa ricerca delle fonti musicali in Italia. IT
Accès à l'adresse http://www.italianopera.org/index.html

ÖAW. Österreichisches Musiklexikon Online. DE
Accès à l'adresse http://www.musiklexikon.ac.at/ml?frames=yes

OPAC del Polo SBN di Venezia. Catalogue collectif des bibliothèques du Polo di Venezia del Servizio Bibliotecario Nazionale. Multilingue.
Accès à l'adresse http://polovea.sebina.it/SebinaOpac/Opac?locale=fr_FR

OPERISSIMO CONCERTISSIMO – The site of the opera world
. DE
Accès à l'adresse http://www.operissimo.com

Paladini Volterra, A. et al. Université de Rome. Index des livrets publiés à Rome. IT
Accès à l'adresse http://web3.uniroma2.it/personale/caputo_rino/ricerca.php

Paget, E. Oratorios baroques : tout [ou presque] sur l'oratorio. FR
Accès à l'adresse http://ericpaget.e3b.org/Oratorios_Baroques/index2.htm

Psalmendatenbank. Répertoire des psaumes mis en musique au XVIIe et XVIIIe siècle, principalement dans les ospedali vénitiens. DE
Accès en ligne à l'adresse http://psalmmusic-database.de/

Seifert, H. U. et al. Œuvres de Frédéric le Grand. Digitale Ausgabe der Universitätsbibliothek Trier. DE/FR
Accès en ligne à l'adresse http://friedrich.uni-trier.de/static/ansprechpartner.html

The Arts: Fine Art, Contemporary Art & Music. Fiches encyclopédiques. EN
Accès en ligne à l'adresse http://arts.jrank.org/

Treccani, Dizionario Biografico. Encyclopédie italienne, notices biographiques. IT
Accès en ligne à l'adresse http://www.treccani.it/biografie/

Université de Bologne. CORAGO Repertorio e archivio di libretti del melodramma italiano dal 1600 al 1900. Base de données IT
Accès en ligne à l'adresse http://corago.unibo.it/ et http://www.ilcorago.org/WPcorago/arie.asp

Université de Florence. Archivio multimediale – Attori italiani. Biographies d'artistes italiens.
http://amati.fupress.net/Main.uri

Vauxhall Gardens. SOLO SINGERS WHO PERFORMED AT VAUXHALL GARDENS 1745 - 1859. EN
Accès en ligne à l'adresse http://www.vauxhallgardens.com/vauxhall_gardens_singers_page.html